بر اساس گزارشها، بیش از ۲۸۸ هزار نفر از مهارتآموزان در تابستان امسال دورههای مهارتی و فنی و حرفهای را گذراندند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به عنوان متولی آموزشهای مهارتی غیررسمی، همگام با استانداردهای ملی و بین المللی، رسالت ارائه آموزشهای فنی و حرفهای و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر را برعهده دارد.
سازمان آموزش فنی و حرفهای بیش از ۶۴۰ مرکز آموزش دولتی با ۵۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی و ۱۲ هزار آموزشگاه خصوصی را در اختیار دارد و آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار جزو ماموریتهای اصلی این سازمان به شمار میرود.
گروههای هدف آموزشهای مهارتی شامل کارجویان، شاغلین بنگاههای اقتصادی، اتحادیهها و اصناف، دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی، دانش آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاههای غیررسمی، گروههای در معرض آسیب نظیر زنان سرپرست خانوار و کودکان کار، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان و عشایر، زندانیان و خانوادههایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و مربیان سایر کشورهاست.
تابستان امسال چند نفر دورههای مهارتی دیدند؟
بر اساس گزارش عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفهای، تعداد مهارت آموزان و دانش آموختگان مراکز فنی و حرفهای دولتی در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۸۸ هزار و ۷۹۰ نفر دوره بوده است. این آمار در مقایسه با سه ماهه نخست امسال بیش از ۸۲ هزار نفر دوره افزایش داشته است.
در میان استانهای کشور، اصفهان، فارس و خراسان رضوی و پس از آن تهران، خوزستان و آذربایجان شرقی بیشترین سهم از تعداد مهارت آموزان را به خود اختصاص دادهاند. کمترین تعداد دانش آموختگان مراکز مهارتی نیز به استانهای قم، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی، قزوین و کردستان تعلق دارد.
بر اساس آمارها بیش از ۴۰ درصد افرادی که به مراکز فنی و حرفهای مراجعه میکنند، فارغ التحصیل دانشگاهی هستند. کارشناسان بازار کار یکی از نقاط ضعف اشتغال فارغ التحصیلان را نبود مهارتهای لازم و قابل عرضه به بازار کار عنوان کرده و بهرهمندی جوانان از آموزشهای مهارتی و گذراندن دورههای فنی و حرفهای را در راهیابی آنها به بازار کار موثر می دانند.