اصلاح رفتارهای نامناسب دانش‌آموزان مسئولیتی چندجانبه است

اصلاح رفتارهای نامناسب دانش‌آموزان مسئولیتی چندجانبه است

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: اصلاح رفتارهای نامناسب دانش‌آموزان به جنبه‌های متفاوتی مانند خانواده، محیط مدرسه، اطرافیان و … وابسته است.

پریسا گلبازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انواع مراتب بروز پرخاش در کودکان و دانش‌آموزان، عنوان کرد: پرخاشگری در دو نوع کلی منفعلانه و جرات‌مندانه در افراد بروز می‌کند. پرخاشگری جرات‌مندانه نوعی از پرخاشگری است که در ظاهر دانش‌آموزان مانند فریاد زدن و پرتاب کردن لوازم و الفاظ نامناسب و رفتار خشن خود را نشان می‌دهد اما در نوع دوم، به ظاهر فرد بسیار آرام است اما پرخاشگری منفعلانه به صورت حسادت، پشت سر شخصی حرف زدن، مانع موفقیت افراد شدن، دشمنی باطنی با اطرافیان خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ریشه بروز پرخاشگری در دانش‌آموزان، افزود: علت بروز پرخاشگری به مسائل متعددی مانند برآورده نشدن نسبی نیاز افراد، ناکام ماندن در رسیدن به خواسته‌ها، شنیده نشدن از سوی دیگران، نداشتن مهارت ارتباط با دیگران و … باز می‌گردد. همچنین یکی از نشانه‌های بروز افسردگی در کودکان و دانش‌آموزان، پرخاشگری است.

گلبازی با تاکید بر نقش مخرب رسانه و بازی ویدیویی در بروز پرخاشگری در دانش‌آموزان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد و بروز پرخاشگری، یادگیری از طریق بازی‌های ویدیویی، رسانه‌ها، فیلم‌ها و پرخاشگری میان والدین است، به طوری‌ که کودکان و نوجوانان به آسانی این وقایع را به خاطر سپرده و تقلید می‌کنند.

این مسئول با اشاره به تاثیر نبود یادگیری مهارت ارتباطی در نوجوانان و ارتباط آن با بروز پرخاش، تصریح کرد: دانش‌آموز و یا کودکی که روش ایجاد ارتباط با همسالان و هم‌کلاسی خود را نیاموخته باشد، امکان دارد برای ورود به گروهی خاص یا ایجاد ارتباط با اطرافیان خود رفتار پرخاش‌گرانه از خود نشان دهد و این مسئله لزوم آموزش ارتباط مهارت فردی و جمعی به نوجوانان و دانش‌آموزان را روشن می‌کند.

وی با بیان اینکه ریتم خواب و استراحت کافی در خلق و خوی دانش‌آموزان بسیار موثر است، بیان کرد: بسیاری از مشکلات خلق و خو و پرخاشگری در دانش‌آموزان و کودکان ریشه در نداشتن خواب کافی و استراحت این افراد را دارد و باعث می‌شود طی روز نسبت به محرک‌‍‌های بیرونی پاسخ‌های هیجانی شدیدی از خود بروز دهند و در صورتی که روند خواب و استراحت تنظیم شود، این مسئله رفع خواهد شد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان، با تاکید بر لزوم آگاهی مسائل تربیتی والدین قبل از اقدام به فرزندآوری، خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین عامل این موضوع است که خانواده‌ها قبل از اقدام به فرزندآوری، آگاهی‌های لازم را درخصوص وضعیت مناسب و روش‌های تربیتی درست کودکان آموزش ببینند و مهارت‌های کنترل خشم کودکان را طی جلسات متعدد کسب کنند، زیرا بسیاری از عادات در کودکان قبل از ورود به محیط مدارس در سنین ۴ و ۵ سالگی تثبیت می‌شود، بنابراین آموزش در بستر خانواده باید در اولویت قرار گیرد و آموزش مدارس در مرحله دوم قرار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *