واژه نامه انگلیسی و اصطلاحات متداول در حوزه آموزش، پرورش و تعلیم
Academia
فرهنگستان یا آکادِمی (به فرانسوی: Académie) مؤسسه ای پژوهشی یا آموزشی برای آموزش عالی، پژوهش، یا عضویت افتخاری است.
Academic degree
مدرک دانشگاهی به گواهینامهای از یک کالج یا یک دانشگاه گفته میشود که معمولاً همراه با عنوان یا موقعیتی خاص به گیرنده اعطا میشود. این گواهینامه اغلب برای تایید اتمام موفقیت آمیز یک یا چند واحد درسی معین شده برای دانشجو یا برای نشان دادن تلاش و فعالیت درخور دانشجو با حد گواهی مورد نظر، به وی اعطا میشود. امروزه این گواهینامهها، اغلب شامل گواهی کاردانی، گواهی کارشناسی، گواهی کارشناسی ارشد و گواهی دکترا میباشند.
Academic dress
لباس دانشگاهی یا لباس آکادمیک لباس مخصوصی است که در مراسمهای علمی و خصوصا جشن فارغالتحصیلی آن را میپوشند.
Academy management system
سیستم مدیریت آموزشگاه
Academic publishing
نشر دانشگاهی رشته چاپ، نشر و توزیع را توصیف میکند که پژوهشهای علمی و بورس تحصیلی را منتشر و توزیع میکند. بیشترین کار دانشگاهی، به صورت مقالهای از مجله، کتاب یا فرم پایاننامه منتشر شدهاست. همچنین بخشی از نشر دانشگاهی به صورت خروجی آکادمیک نوشته شدهاست و بهطور رسمی منتشر نشدهاست. همچنین می تواند به صورت بر روی اینترنت منتشر شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.
Active learning
یادگیری فعال – روشی از یادگیری است که در آن دانشآموزان بهطور فعال یا تجربی در فرایند یادگیری مشارکت دارند و همچنین سطوح مختلفی از یادگیری فعال، بستگی به مشارکت دانشآموز دارد.
Adult education
آموزش بزرگسالان به آن قسمتی از آموزش و پرورش گفته میشود که متمرکز به بزرگسالان است، که میتواند شامل آموزش رسمی (در کلاس و مدرسه)، یا فعالیتهای غیررسمی و خودآموزی باشد.
Agricultural education
ترویج و آموزش کشاورزی نوعی آموزش غیر رسمی به روستائیان و علاقهمندان به کشاورزی برای آشنائی و استفاده از فناوریهای نو جهت افزایش تولید و بهرهوری و درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان کشاورزی و رسیدن به اهداف توسعه کشاورزی و روستائی است.
Apprenticeship
کارآموزی یک نوع نظام آموزشی است که در آن به کارآموزان با توجه به مهارتهای مورد نیازشان، آموزش داده میشود. دورههای کارآموزی شامل مشاغل صنعتی یا آموزش به افرادی که به دنبال مجوز برای فعالیت در یک حرفه هستند.
Autodidacticism
خودآموزی – نوعی فرایند یادگیری است که یادگیرنده و یاددهنده در آن یکی هستند. این روش آموزشی، مقرون به صرفه شناخته میشود و یادگیرنده در آن آزادی تام در انتخاب موضوع، زمان و فضای آموزشی دارد.
Behaviorism
رفتارگرایی، مکتبی در روانشناسی است که اعتقاد دارد برایِ شناختِ یک موجودِ زنده، نیازی به بررسی حالتهایِ درونیِ او (مثلِ فکر کردن) نیست و تنها بررسیِ محرکهای خارجی و رفتارهایِ بیرونیِ آن موجود (همانندِ گریه کردن) کافی است. این مکتب، در نیمهیِ ابتداییِ قرنِ ۲۰م، یکی از تأثیرگذارترین قطبهایِ روانشناسیِ جهان بود و علاوه بر آن، بر فلسفهٔ ذهن، زبانشناسی و فلسفهٔ علمِ آن دوران نیز تأثیری بسیار عمیق و ژرف گذاشته بود.
Biliteracy
سواد – در تعریفِ سنّتی سواد، توانایی خواندن و نوشتن است یا توانایی بهکاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن ولی در مفهومِ نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن گفته میشود که برای ارتباط کافی است. سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمَد و انگارهها و اندیشههایش را تا جایی که در آن جامعه سهیم باشد، بتواند بیان کند.
Blended learning
یادگیری تلفیقی – که به عنوان یادگیری ترکیبی نیز شناخته میشود، یک رویکرد آموزشی است که در آن شیوههای نوین آموزش بر خط؛ و امکانات آموزش سنتی، با هم تلفیق شده و در خدمت یک هدف مشترک آموزشی قرار میگیرند.
Boarding school
مدرسهٔ شبانهروزی آموزشگاهی است که در آن دانشآموزان در طی سال تحصیلی با همشاگردیهای خود درس میخوانند و زندگی میکنند. در بعضی موارد آموزگاران و کارکنان مدارس نیز با دانشآموزان در یک محل زندگی میکنند.
Chemistry education
آموزش شیمی – اشاره به آموزشِ دانشِ شیمی در مدرسه و دانشگاه و افزایش آگاهیهای همگانی در کاربردهای این دانش دارد.
Coeducation
آموزش مختلط به معنی آموزش مردان و زنان یا پسران و دختران در کنار یکدیگر است و در برابر آموزش تکجنسیتی قرار میگیرد.
Collaborative learning
یادگیری همیارانه – یک وضعیت است که در آن دو یا چند نفر تلاش میکنند تا مفهومی را با یکدیگر یاد بگیرند[۱] بر خلاف یادگیری فردی، در یادگیری همیارانه افراد بر منابع و مهارتهای یکدیگر سرمایهگذاری میکنند. (از یکدیگر برای اطلاعات، ارزیابی عقاید یکدیگر، نظارت بر کار یکدیگر و غیره استفاده میکنند).
College
یک مؤسسه آموزشی یا بخشی از آن است. کاربرد این واژه در کشورهای گوناگون با معانی متفاوتی صورت میگیرد. کالج ممکن است یک مؤسسهٔ سطح سوم باشد که یک مدرک آموزشی را ارائه میکند؛ ممکن است بخشی از یک دانشگاه کالجی (collegiate university) باشد یا آنکه مؤسسهای باشد که آموزشهای شغلی را ارائه میکند. در ایالات متحده آمریکا واژهٔ کالج به یک بخش از دانشگاه اطلاق میشود، اما گاهی واژههای دانشگاه و کالج بهجای هم بهکار میروند. در کشورهای مشترک المنافع، واژهٔ کالج به دبیرستان، مؤسسههای آموزشهای تکمیلی یا بخشی از دانشگاه اطلاق میشود.
Comparative education
آموزش تطبیقی – یا همسنجشی یک زمینهٔ مطالعاتی دانشگاهی است که کیفیت آموزش یک کشور (یا گروهی از کشورها) را با استفاده از دادههای استخراجشده از دیگر کشورها میآزماید. زمینهٔ آموزش تطبیقی توسط بسیاری از پروژههای یونسکو و همچنین وزارت آموش عالی کشورهای مختلف پشتیبانی میشود.
Computer Based Learning
به استفاده از رایانه به عنوان یک جزء کلیدی از محیط آموزشی
Constructivism
ساختگرایی یکی از نظریههای یادگیری است که براساس آن، فرد دانش را میسازد و تولید آن، فرایندی مستمر است که تجربه انفرادی افراد از جهان را سازمان میبخشد.
Cooperative education
یادگیری مشارکتی – زمانی رخ میدهد که دانش آموزان در گروههای کوچک برای کمک به یادگیری یکدیگر کار میکنند. گروه یادگیری مشارکتی از نظر اندازه متفاوت هستند، گرچه گروههای چهار نفری دانش آموزان معمول است.
Course
دورهٔ آموزشی یک بسته آموزشی در آموزش عالی در کانادا و ایالات متحده است که بهطور معمول در طول یک ترم ارائه میشود که با مدیریت یکی از اعضای هیئت علمی شرکت تعداد مشخصی از دانشجویان برگزارمیشود و به دانشجویان شرکتکننده در دوره گواهی شرکت در دوره دادهمیشود.
Critical pedagogy
علوم پرورشی انتقادی فلسفه آموزش و جنبش اجتماعی ای است که مفاهیم را از نظریه انتقادی و سنتهای مربوطه به حوزه آموزش و مطالعه فرهنگ توسعه داده و به کار میگیرد.
Curriculum
مطالعات برنامهٔ درسی به شناخت، پیشبینی، سازماندهی و شکلدادن فعالیتهای آموزشی و پرورشی در حیطهٔ یادگیری یادگیرندگان گفته میشود. فهم برنامه درسی شاخهای از علوم تربیتی است. برنامهریزی درسی یکی از مهمترین شاخههای مطالعات برنامه درسی است که به «تدوین، اجرا و ارزشیابی» برنامه درسی میپردازد.
برنامهریزی درسی در میان عامه مردم و دانشآموزان و دانشجویان، بیشتر به معنای تعیین برنامهای زمانی برای خواندن دروس و کتابهاست که بهطور کلی با مفهوم علمی برنامهریزی درسی متفاوت است. تعریف واحدی از برنامهٔ درسی در میان صاحبنظران این علم وجود ندارد و هر کس بنا به تفکرات خود، تعریفی از برنامهریزی درسی ارئه دادهاست.
بهطور کلی نگرشهای اساسی به برنامهریزی درسی به چند شاخهٔ رشد فرایندهای ذهنی و عقلی، منطقگرایی علمی، تحقق خود، و تطابق و بازسازی اجتماعی قابل تقسیم است.
Distance education
دانشگاه آنلاین یا آموزش از راه دور یا آموزش مجازی به کلاسهای آموزشی گفته میشود که با بهرهگیری از تکنولوژیهای مدرن آموزشی به دانش جویان صرف نظر از سن و محل جغرافیایی زندگی آنها آموزش میدهد.
روش تدریس در اینگونه مراکز معمولا به دو صورت است:
1.استاد به صورت برخط سر کلاس حاضر شده و به تدریس می پردازد.
2.فیلم هایی از تدریس استاد ضبط می شود و در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
Education
آموزِش فرایند تسهیل یادگیری، یا کسب دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و عادتها است. روشهای آموزش شامل تدریس، آموزش عملی، داستان گویی، بحث و پژوهش هدایت شدهاست. آموزش غالباً تحت راهنمایی مربیان انجام میشود، اما فراگیران میتوانند خود را نیز آموزش دهند. آموزش میتواند در شرایط رسمی یا غیررسمی انجام شود و هر تجربهای که تأثیر شکلدهی بر نحوه اندیشه، احساس یا عمل فرد داشته باشد، میتواند نوعی آموزش تلقی شود. متودولوژی تدریس را تعلیم و تربیت مینامند. آموزش رسمی بهطور کلی بهطور رسمی به مراحل زیر تقسیم میشود: پیش دبستانی یا مهد کودک، دبستان، دبیرستان و سپس دانشگاه، کالج یا کارآموزی.
Educational Institutes Management System
سیستم مدیریت موسسات آموزشی
Educational psychology
روانشناسی تربیتی یکی از شاخههای روانشناسی است که به تحقیق در مسائل یادگیری و آموزش میپردازد.
Educational technology
فناوری (تکنولوژی) آموزشی بهکارگیری وسایل و ابزار و استفاده از یافتههای پژوهشی برای ارتقای کیفیت یادگیری و فرایند آموزش و پرورش است. فناوری آموزشی بخشی از علوم تربیتی است.
Gifted
تیزهوشی داشتن توانمندی ذهنی بالاتر از متوسط است. تیزهوشی از خصوصیات کودکان است که به انحای گوناگون تعریف میشود و الهام بخش تفاوتها در برنامهریزی مدارس میگردد.
Gifted education
آموزش تیزهوشان لفظی وسیع است که برای روشها، رویهها و نظریههای ویژه مورد استفاده در آموزش کودکانی استفاده میشوند که تیزهوش یا بااستعداد شناسایی شدهاند.
Higher education
آموزش عالی به سطحی از آموزش گفته میشود که در دانشگاهها، حوزههای علمیه، کالجها و موسسات فناوری که مدرک دانشگاهی یا مدرک حوزوی ارائه میدهند وجود دارد.
Homeschooling
مدرسه در منزل یا آموزش در خانه عبارت است از آموزش به کودکان که در داخل خانه صورت میگیرد. این آموزش غالباً توسط والدین یا معلم خصوصی انجام میشود. عبارت است از آموزش و تعلیم کودکان در منزل، که نوعاً بوسیلهٔ خود والدین یا آموزگاران حرفهای صورت میپذیرد، بهجای آنکه، در فضای مدارس عمومی یا خصوصی انجام گیرد. بسیاری از خانوادههایی که کار را با پیاده کردن ساختار آموزشی رسمی مدرسه در خانه شروع میکنند، معمولاً به روشهایی برای ترویج آموزش در خارج از مدرسه روی میآورند که رسمیت کمتری دارند. آموزش در خانه (Homeschooling)، اصطلاحی است که استفاده از آن در آمریکای شمالی رایج است، درحالیکه اصطلاح home education (با همان معنا) بیشتر در بریتانیا، سایر مناطق اروپا و در بسیاری از کشورهای دیگر رواج دارد.
Instructional scaffolding
تکیهگاهسازی آموزشی حمایتی است که در طول رویه یادگیری از سوی آموزگار به دانشآموز اعطا میشود. این حمایت برای هر دانشآموز به طرزی ویژه متناسب میشود؛ این شیوه آموزشی به دانشآموزان اجازه میدهد که یادگیری دانشآموزمحور را تجربه کنند که توان تسهیل کردن یادگیری کارآمدتر از یادگیری آموزگارمحور را دارد.
Instructional technology
فناوری (تکنولوژی) آموزشی بهکارگیری وسایل و ابزار و استفاده از یافتههای پژوهشی برای ارتقای کیفیت یادگیری و فرایند آموزش و پرورش است. فناوری آموزشی بخشی از علوم تربیتی است.
Kindergarten
مهد کودک نوعی آموزشگاه است که برای نگهداری و پرورش کودکان خردسالی که در سنین پایینتر از پنج سال هستند و در خانه به واسطهٔ اشتغال پدر و مادر بی سرپرست بودند تأسیس شد تا از صبح تا غروب از آنها نگهداری شود. کودکستان آموزشگاهی است که برای اطفال ۴ تا ۶ ساله که روزانه برای یادگیری بیشتر و گذار آنها از محیط خانه به مدرسه ایجاد شده است.
کودکستان به زبان فارسی واژهٔ کودک باضافهٔ پسوند سْتان بمعنی جمعیت یا گروه همخوان است، لغت کودکستان را که محل اجتماع کودکان هم سن و سال به جهت آموزش و آمادگی برای ورود به مرحله بعدی آموزش و پرورش است میسازد.
مهد کودک مرکب از دو واژهٔ است. واژهٔ عربی مهد به معنای گهواره و واژهٔ فارسی کودک و در مجموع به معنای گهوارهٔ کودک که در اصطلاح آموزش و پرورش اولین مرحله و محل تعلیم و تربیت کودک در خارج از خانه اوست میباشد. پس از دورهٔ مهد کودک قبل از ورود به دبستان وارد کودکستان میشوند.
در زبان آلمانی کودکستان را kindergarten به معنی باغ کودکان نامیدهاند و همین واژه با هِجیِ آلمانی در کشورهای انگلیسی زبان نیز اشاره به همان کودکستان معمول است.
Kinesthetic learning
یادگیری جنبشی یا یادگیری حرکتی یا یادگیری لمسی (به انگلیسی: tactile learning) یک سبک یادگیری است که در آن یادگیری توسط دانشآموزانی که در حال انجام فعالیتهای بدنی هستند، به جای گوشدادن به یک سخنرانی یا تماشای یک نمایش، صورت میگیرد.
Knowledge
دانش یا معرفت، آشنایی، آگاهی، یا درک فرد یا چیزی مانند حقایق، اطلاعات، شرح یا مهارتها است که از طریق تجربه یا آموزش از طریق ادراک، کشف یا یادگیری به دست میآید. علم دانششناسی، با سه عنصر داده، اطلاعات و دانش سر و کار دارد. به عبارت دیگر، دانششناسی به بحث و بررسی پیرامون دانش و عناصر سازنده آن، یعنی داده و اطلاعات میپردازد.
Learning
یادگیری (به عربی: تعلم) کارکردی است که با آن، دانش، رفتارها، توانمندیها یا انتخابهای نو یا موجود به ترتیب، درک یا تقویت و اصلاح میشوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب دادهها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گسترهٔ تجارب منجر شود. توانایی یادگیری، در دسترس انسانها، جنبندگان و گیاهان و انواعی از ماشین ها قرار دارد. روند یادگیری در طول زمان، هرم یادگیری را دنبال مینماید. یادگیری به صورت آنی انجام نمیشود، بلکه بر پایه دانستههای گذشته رشد میکند. بر همین پایه، دید ما یادگیری میتواند در راستای یک روند تعریف شود تا مجموعهای از دانش شیوهٔ انجام و گزارههایی بر مبنای واقعیت باشند. یادگیری، در نهایت به تغییراتی می انجامد که معمولاً دائمی هستند.
Learning management system (LMS)
سامانهی مدیریت یادگیری یا الاماس، یک سامانه تحت وب است و از اجزای اصلی سامانه آموزش مجازی یا سامانه آموزش الکترونیکی محسوب میشود. LMS زیر ساخت نرم افزاری لازم برای مدیریت و اجرای دوره های آموزشی را فراهم میکند. این سامانه امکاناتی را در اختیار مدیر سامانه و مدرس قرار می دهد. با استفاده از ال ام اس میتوان ضمن کاهش هزینه دورههای آموزشی، محدودیتهای یادگیری سنتی را کاهش داد. با این روش فایلهای صوتی و تصویری جلسات آنلاین برگزار شده، متون سرفصل و فهرست موضوعات درسی منتشر شده، اتاقهای گفت و گو(به انگلیسی: chat room)، کنفرانس، جلسات رادیویی و تلویزیونی بر روی شبکه اینترنت، دسترسی به منابع آموزشی و جستجوی سریع در هنگام مطالعه دروس میسر میگردد. مدرس در هر لحظه می تواند کلیه فعالیت های فراگیران را رصد کند و نسبت به فعالیت های انجام شده نمره دهی کند یا مسیر آموزشی مورد نظر خود را اعمال نماید. در سیستم آموزش مجازی، امکان مدیریت دورههای آموزشی به صورت همزمان (با محوریت کلاس مجازی) و غیرهمزمان (با محوریت محتوای الکترونیکی) وجود دارد.
این سامانه در واقع، برنامه نرمافزاری برای مدیریت، مستندسازی، ردیابی، گزارش، اتوماسیون و تحویل دورههای آموزشی، برنامههای آموزشی، یا برنامههای یادگیری و توسعه است.
Learning disability
هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد، با توجه به سن و آموزش و هوش و يا براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن و محاسبه، از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف میشود.
Lecture
سخنرانی یک ارائه شفاهی است که برای ارائه اطلاعات یا آموزش افراد در مورد یک موضوع خاص، به عنوان مثال توسط یک معلم دانشگاه یا کالج، انجام می شود.
Literacy
در تعریفِ سنّتی سواد، توانایی خواندن و نوشتن است یا توانایی بهکاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوشدادن و سخنگفتن ولی در مفهومِ نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن گفته میشود که برای ارتباط کافی است. سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمَد و انگارهها و اندیشههایش را تا جایی که در آن جامعه سهیم باشد.
Medical education
آموزش پزشکی در اصطلاح دانشگاهی به رشتهای اشاره دارد که به بررسی مبانی یادگیری و آموزش در پزشکی میپردازد.
Memory
حافظه و یادسپاری یا مِموری – قسمتی از شناخت (مغز) است که رمزگذاری و طبقهبندی و بازخوانی کد اطلاعات(به صورت ساخت وتولیدموارد خواسته شده)بر عهده آن است.
Mentoring
منتورینگ یا هدایت یا هدایتگری رابطهای است که در آن فرد باتجربهتر یا دارای دانش بیشتر به راهنمایی فردی با تجربه یا دانش کمتر کمک میکند. مربی یا منتور میتواند کوچکتر از شخصی باشد که به او آموزش میدهد، اما باید دارای تخصص خاصی باشد. این یک مشارکت یادگیری و توسعه میان فردی با تجربه زیاد و شخصی که میخواهد چیزی را فرا بگیرد، است. تعامل با یک متخصص نیز ممکن است برای کسب مهارت با ابزار فرهنگی لازم باشد.
Motivation
انگیزش به فرآیندهایی مانند نیاز، شناخت، هیجان، و رویدادهای بیرونی گفته میشود که به رفتار، نیرو و جهت میدهند.
Music education
آموزش موسیقی یک رشته عملی است، که در آن مربیان به عنوان معلمان موسیقی مقدماتی یا متوسطه، مدیران مدرسه یا هنرستان موسیقی برای مشاغل آموزش میبینند. همچنین، آموزش موسیقی یک حیطه تحقیقاتی است که در آن محققان تحقیقات اصلی در مورد روشهای آموزش و یادگیری موسیقی را انجام میدهند. کارشناسان آموزش موسیقی یافتههای خود را در مجلات معتبر منتشر میکنند، و به دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در آموزش دانشگاه یا آموزشگاههای موسیقی که برای تبدیل شدن به استاد موسیقی تعلیم میبینند، آموزش میدهند.
Observational learning
یادگیری بصری یا یادگیری مشاهده ای، یادگیریای است که از طریق مشاهده رفتار دیگران رخ میدهد. یادگیری بصری، نوعی از یادگیری اجتماعی است که براساس فرایندهای مختلف، شکلهای مختلفی به خود میگیرد. بهنظر میرسد که این شکل از یادگیری در انسان نیازی به تقویت ندارد، بلکه در عوض به یک مدل اجتماعی مانند پدر و مادر، خواهر و برادر، دوستان یا معلم به همراه محیط اطراف احتیاج دارد.
Peace education
آموزش صلح روند کسب ارزشها و دانش و پرورش نگرش و مهارتها و رفتارهایی است که فرد برای به زندگی در هماهنگی با خود و با دیگران و با محیط زیست نیاز دارد.
Pedagogy
آموزشگری (آموزششناسی) شاخهای از علوم انسانی است که به موضوع آموزش و پرورش آدمی میپردازد و وجوه بیپایان آن از جمله یادگیری، رشد، بهکارگیری و تقویت نیروهای فکری و بدنی و غیره را مورد بررسی قرار میدهد.
Philosophy of education
فلسفهٔ آموزش به بررسی ماهیت و اهداف آموزش و ابزارهای آن میپردازد. علاوه بر این فلسفه آموزش خود را به عنوان بخشی از «نظریه آموزش» طبقه بندی کرده و سعی در شناسایی ماهیت و ویژگیهای این نظریه کرده و به تکمیل این نظریه (هنوز ناقص) بپردازد.
Physical education
آموزش فیزیکی یا تربیت بدنی، به دورههای آموزشی اطلاق میشود، که مربوط به آمادگی جسمانی بدن انسان میباشد. این آموزشها اغلب در دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه انجام میشود.
Postgraduate education
تحصیلات تکمیلی شامل تحصیل برای درجه یا دیگر مدارک تحصیلی است که الزاماً به مدرک کارشناسی نیاز دارند، و به طور کلی به عنوان بخشی از آموزش عالی در نظر گرفته میشود.
Post-secondary education
آموزش دانشگاهی (Tertiary education) که به مرحله سوم، سطح سوم و آموزش بعد از دبیرستان هم شهرت دارد، سطحی از آموزش است که بعد از اتمام دبیرستان شروع میشود. به عنوان مثال، بانک جهانی، آموزش دانشگاهی را شامل دانشگاهها، همچنین موسساتی که ظرفیتهای ویژه آموزش عالی دارند مانند کالجها، موسسات آموزشهای فنی، دانشکدهها، مدارس پرستاری، آزمایشگاههای تحقیقاتی، مراکز نخبگی و مراکز آموزش از راه دور تعریف میکند.
Preschool education
پیشدبستانی – که با نام دوره پیشدبستان یا دوره آمادگی نیز شناخته میشود، در نظام آموزشی ایران، دورهای است که کودکان در یک یا دو سال قبل از ورود به دبستان میگذرانند. این دوره جهت آماده ساختن کودکان ۵ ساله برای ورود به دبستان است و واحدهای مستقل یا ضمیمه دبستانها تحت عنوان «آمادگی» تأسیس و توسعه یافتهاست. دراین واحدها، کودکان ۵ ساله به مدت یک سال طبق برنامه خاصی برای ورود به دوره بعد آماده میشوند. تعیین سیاستهای آموزشی و پرورشی دوره کودکستان و آمادگی با شورای عالی آموزش و پرورش بوده و مسئولیت برنامهریزی و پیش بینی ضوابط و مقررات این دوره برعهده دفتر آموزش ابتدایی و راهنمایی تحصیلی کشور است.
Primary education
آموزش ابتدایی بهطور ساده، نخستین گام از آموزش رسمی است که پس از پیشدبستانی و پیش از آموزش متوسطه میآید. آموزش ابتدایی بسته به موقعیت مکانی، در دبستان یا دوره اول و متوسطه انجام میشود.
Problem-based learning
یادگیری مبتنی بر مسئله یک فن آموزشی دانشجو محور می باشد که درآن دانشجویان از طریق تجربه ی بدست آمده از همکاری با یکدیگر در مورد موضوعی به فراگیری علم می پردازند. یکی از مشکلات همراه باروشهای آموزش سنتی، که مدرس محور بوده و در آن به فراگیرندگان فرصت تفکر (به عنوان امر ضروری در یادگیری) داده نمیشود، عدم توانمندی فراگیرندگان در کاربرداطلاعات علمی در شرایط واقعی و انجام وظایف حرفهای است.
Reading
خواندَن، فرایند شناختی از رمزگشایی نمادهایی نوشتاری فکر یا گفتار در استنتاج معانی از متن است.
Reference
مرجع در علوم گوناگون در معانی مختلف به کار رفتهاست.
Religious education
تعلیمات دینی مجموعه آموزشهای مربوط به یک دین است که در نظام آموزش رسمی یک کشور شامل مدارس و دانشگاهها به دانش آموزان ارائه میشود.
Research
پژوهش یا تحقیق یا گاهی بازجُستن، (از فعل پژوهیدن به معنای جستجو کردن) یک جستجوی منظم و هدفدار است؛ یعنی مراحلی دارد که باید به ترتیب طی شوند تا به [نتیجه] و هدف برسد. به این مراحل «روش علمی» میگویند.
Rhodes Scholarships
بورسیه رودْز از جوایز بینالمللی تحصیلات تکمیلی برای تحصیل در دانشگاه آکسفورد است. این بورسیه را سسیل رودس، بیزنسمن و سیاستمدار انگلیسی برای ترویج وحدت بین ملل انگلیسی زبان و ایجاد یک حس رهبری مدنی و بردباری اخلاقی در رهبران آینده بیتوجه به مسیری که آنان برای حرفهشان انتخاب کردهاند بنیان گذاشت.
Rubric (academic)
روبریک – به مجموعهای از سیستمهای امتیازدهی و نمرهدهی در سامانههای آموزشی گفته میشود که مطابق با معیارها و استانداردهای مشخص برای ارزیابی کیفی به کار میروند.
School
مدرسه یا مکتب یا آموزشگاه یک مؤسسه آموزشی است که با هدف تأمین فضای آموزشی و آموزش به دانش آموزان توسط معلمین طراحی شدهاست. اکثر کشورها یک سیستم رسمی آموزش و پرورش اجباری دارند.
نام مدارس در کشورهای مختلف متفاوت است که عموماً شامل مدارس ابتدایی برای کودکان و راهنمایی برای نوجوانانی که تحصیلات ابتدایی را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند، میشود.
در ایران مدرسهها در سه گروه دبستان، متوسطه دوره اول که در گذشته راهنمایی بود و متوسطه دوره دوم که در گذشته دبیرستان بود (هنرستانها، از نظر مقطع، برابر با دبیرستانها هستند) میباشند. در مدرسه کسانی هستند که مسئولیتهایی را بر عهده دارند مانند مدیر که ریاست مدرسه را بر عهده دارد و معاونهای آموزشی، تربیتی (پرورشی)، فناوری و آموزگاران. مدرسه زیر نظر ادارهٔ آموزش و پرورش هر شهر اداره میشود.
کودکستانها و مهدکودکها که پیش از مدارس ابتدایی هستند، برای کودکان بسیار کوچک (عموما بین ۳ تا ۵ سال) مورد استفاده قرار میگیرند. بعد از مدارس راهنمایی و دبیرستان دانش آموزان ممکن است برای تحصیلات عالی به دانشگاه بروند.
همچنین مدارس غیرانتفاعی وجود دارند که زمانی ساخته میشوند که دولت نمیتواند از تحصیلات (رشته) خاص پشتیبانی کند یا وسایل آزمایشگاهی مناسبی را در اختیار دانش آموزان قرار نمیدهد.
School bus
اتوبوس مدرسه – یک گونه خاص از اتوبوس شهری است که برای ترابری دانشآموزان از مسیر مدرسه تا ایستگاه اتوبوس نزدیک به خانه و محله آنها استفاده میشود.
Science education
آموزش علوم – رشته میان رشتهای است که به مطالعهٔ رویکردها، راهبردها و روشهای یاددهی – یادگیری مفاهیم و موضوعات علوم پایه ( فیزیک، شیمی، ریاضی، زیستشناسی ) میپردازد.
Science fair
نمایشگاه علم نمایشگاهی است که در آن پروژههای علمی به رقابت میپردازند. این پروژهها اغلب به صورت تابلو ارائه میشوند. ایده برگزاری چنین نمایشگاهی در سال ۱۹۴۲ مطرح شدهاست.
Secondary education
آموزش متوسطه (به انگلیسی: Secondary education) (در آمریکا) یا (به انگلیسی: Secondary school) (در انگلستان) یکی از مراحل سهگانهٔ آموزش همگانی است که معمولاً شامل آموزشهایی است که پس از آموزش ابتدایی و قبل از آموزش عالی به دانشپژوهان ارائه میشود. آموزش همگانی را میتوان به آموزش قبل از مدرسه، آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه تقسیمبندی کرد.
Service learning
یادگیری خدمت محور یک روش آموزشی و یادگیری است که فعالیت و خدمت اجتماعی معنا دار را با تدریس و تفکر و بازاندیشی ترکیب میکند و منجر به تجربه یادگیری غنیتر، یادگیری مسئولیت مدنی و اجتماعی، و تقویت محلهها و جوامع میشود.در این روش، دانش آموزان – از کودکستان گرفته تا دانشگاه – آنچه را که در کلاسهای درس می آموزند برای حل مسائل زندگی واقعی به کار میگیرند. آنها نه تنها کاربردهای عملی دروسشان را یاد میگیرند، بلکه با انجام خدمات اجتماعی و محلی تبدیل به شهروندانی فعال و تأثیرگذار میشوند
Skill
توانمَندی یا مَهارَت یادگیری به نتیجه رساندن و مصرف حداقل زمان و انرژی در انجام کارها است.
Sociology of scientific knowledge
جامعهشناسی علم یا جامعهشناسی دانش علمی
Special education
کودکانی به عنوان کودکان استثنایی شناخته میشوند که ضریب هوشی آنها دو انحراف معیار بالاتر یا پایینتر از سایر کودکان باشد. این کودکان به خدمات آموزشی ویژه و حمایتهای گسترده نیاز دارند تا از کل استعداد خود استفاده کنند.
STEM fields
علم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات (به انگلیسی: Science, technology, engineering, and mathematics، کوتهنوشت به صورت STEM) یک اصطلاح است که برای گروهبندی این رشتههای دانشگاهی استفاده میشود. این اصطلاح معمولاً برای پرداختن به سیاست آموزشی یا انتخابهای برنامه درسی در مدارس استفاده میشود. تأکید بر این رشتهها پیامدهایی برای توسعه نیروی کار، نگرانیهای امنیت ملی (چون کمبود شهروندان تحصیل کرده STEM میتواند اثربخشی در این زمینه را کاهش دهد) و سیاست مهاجرت دارد.
Student
دانشآموز از لحاظ لغوی به معنی کسی است که دانش میآموزد و در اصطلاح، برای اطلاق به محصلان رسمی در سطح تحصیلات پیش از دانشگاه به کار میرود. در یک نظام آموزشی، وقتی یک فرد میآموزد که «دیگران چه گفتهاند و چه کردهاند» و برایش میگویند که «مسایل پیچیدهٔ یک علم را چگونه حل کردهاند». فقط از زمانی که خودش به مرز دانش میرسد و مسئله تازهای را کشف یا حل میکند یک محقق و دانشمند است.
Student activism
جنبش دانشجویی، عمل جمعی دانشجویان که زیرمجموعهٔ جنبشهای اجتماعی محسوب میگردد.
Student loans
وام دانشجویی – نوعی وام است که به دانشجویان برای کمک به پرداخت شهریهٔ دانشگاه، هزینهٔ کتابها و مخارج زندگی داده میشود.
Student organization
انجمن دانشجوئی (به انگلیسی: Student Association)، جامعهٔ دانشجوئی یا جامعهٔ دانشگاهی یک جامعه یا سازمان است که توسط دانشجویان در یک دانشگاه یا کالج مدیریت میشود. اعضای این انجمنها عموماً دانشجویان یا فارغ التحصیلان هستند. اولین انجمنهای دانشجوئی مطرح در قرون وسطی در کنار انجمنهای برادری دانشجوئی و انجمنهای بینالمللی مشابه رشد یافتند.
Teacher
آموزگار یا معلّم کسی است که پیشهاش آموزش به دیگران باشد و تدریس در «آموزش و پرورش» یا «تعلیم و تربیت» شغلوکار او بهشمار آید.
Tertiary education
آموزش دانشگاهی – که به مرحله سوم، سطح سوم و آموزش بعد از دبیرستان هم شهرت دارد، سطحی از آموزش است که بعد از اتمام دبیرستان شروع میشود. به عنوان مثال، بانک جهانی، آموزش دانشگاهی را شامل دانشگاهها، همچنین موسساتی که ظرفیتهای ویژه آموزش عالی دارند مانند کالجها، موسسات آموزشهای فنی، دانشکدهها، مدارس پرستاری، آزمایشگاههای تحقیقاتی، مراکز نخبگی و مراکز آموزش از راه دور تعریف میکند.
Textbook
کتاب درسی، یا کتاب درس کتابی است که برای تدریس یک موضوع خاص به مخاطبان مشخص نوشته میشود.
یک کتاب درسی یا کتاب آموزشی در هر شاخهای از مطالعه، کتابچه دستورالعملها است. کتابهای درسی را به درخواست موسسات آموزشی تولید میکنند. اگرچه بسیاری از کتابها چاپی هستند، اکنون تعداد زیادی از آنها کتابهای الکترونیکی آنلاین هستند.
The Times Higher Education Supplement
تایمز هایر اجوکیشن با مخفف THE (به انگلیسی: Times Higher Education) مجلهای هفتگی در بریتانیا است که در خصوص اخبار و اطلاعات آموزش عالی میباشد. این نشریه مجلهای پیشرو و نخستین مجله دربارهٔ آموزش عالی و تحصیلات عالیه در بریتانیا است. نخستین شماره مجله تایمز هایر اجوکیشن در اکتبر ۱۹۷۱ منتشر شد.
Tuition
شهریه، مبلغی است که توسط مؤسسههای آموزشی برای آموزش یا سایر خدمات دریافت میشود. در برخی از کشورها علاوه بر هزینههایی که دولت (یا سازمانهای دولتی) برای تأمین منابع مالی مؤسسات آموزشی میپردازند هزینههایی نیز به صورت خصوصی (شهریه) پرداخت میشود.
University
دانشگاه یا در فارسی افغانستان: پوهنتون (یا در گذشتهتر اونیوِرسیته) در سطوح علمی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و در رشتههای مختلف، مدرک دانشگاهی ارائه میکند.
Visual learning
یادگیری دیداری، یک سبک یادگیری در مدل سبکهای یادگیری (Fleming VAK/VARK) است که در آن یادگیرنده برای پردازش اطلاعات نیاز به دیدن اطلاعات دارد.
Waldorf education
آموزش والدورف (همچنین شناختهشده به اشتاینر یا اشتاینر-والدورف) از روشهای آموزشی کودکان است که بر پایهٔ فلسفهٔ آموزشی رودولف اشتاینر، بنیانگذار انتروپوسوفی میباشد. یادگیری میانرشتهای، عناصر کاربردی، هنری و فکری را ادغام و یکی میکند و هماهنگ با «روند طبیعی زندگی روزانه» است.
Workshop
کارگاه – در واژه به معنی جای انجام کار، اتاق یا ساختمانی است که هم فضا و هم ابزار (یا ماشینآلات) مورد نیاز برای ساخت یا تعمیر کالاهای ساختهشده را ارائه میکند. صرف نظر از کارخانههای بزرگ، کارگاهها تنها مکانهای تولیدی در روزهای پیش از صنعتیشدن بودند.